Alla inlägg under april 2023

Av Anne - 17 april 2023 11:22

Jag är nog en typisk kvälls & nattmänniska.
Har läst lite på olika sidor på nätet, det står bl a att det

är medfött, finns i ens gener om vilken del av dygnet som

passar en bäst.
Läser också att detta kan ändras under ens levnad, beroende på åldern.

I några sidor står det att man kana ändra om och bli

dag/morgonmänniska.


Jag har ALLTID varit nattmänniska, min mamma fick ställa 3 klockor

på ringning för att jag skulle vakna, mina syskon behövde inte det.

Och nu är jag 65 år och är fortfarande kvällsmänniska.


Intressant är , att  jag kollade in när tröttheten föll in

beroende på när jag vaknade.

Vaknade jag före kl. 12,00 (11:50) blev jag trött efter ca 4 timmar, vaknade

jag efter 12,00 (12,10) blev jag trött efter 14 timmar. 


Det står att man kan träna bort nattlig dygnsrytm genom jobb, gå upp

tidigt..har gått upp tidigt men likväl ingen morgonmänniska efter 2 år.

Lägga mig när jag inte är trött, ja då ligger jag vaken i sängen runt 6

timmar innan jag somnar så det hjälper inte. Lägga mig 22,00 somnar
efter 04,00.!! Gör mig inte till dagmänniska.

I en sida står det att det INTE går att göra om nattmänniska till dagsrytm.
Då det är genetiskt. För att vara riktigt fräck och hårddra detta och jämföra
med homosexuella. Såg en serie om John Barrowman tror jag han heter.
Han fick göra en resa för att ta reda på varför han var homo, resultatet
blev att detta skedde i tidigt skede i graviditeten och inget han kunde
påverka. Make of me Men förr gjorde man ju olika sjuka saker på homosexuella för

att de skulle ändra läggning. Men som sagt det är ju medfött och man får
acceptera att vi alla är olika och får göra det bästa av våra olikheter.

Av Anne - 9 april 2023 17:58

Vi ska använda mindre el, varmvatten etc...

Vi skapar fler fortskaffningsmedel som går på el, typ

elcyklar, elskoter, elbilar...och de laddas med el.
Vi skaffar oss datorer, skrivare mm saker som i de

flesta fall används med el, de flesta låter datorer, tv-apparater
stå i standby-läge. Gäller privatpersoner likväl företag. Och

hur mycket el drar inte det i längden. Varmvatten bör

användas mindre också, samtidigt som vi ska sortera

saker som vi har använt i hushållet. Ex smöraskar som

bör vara rena och torra för att lämna in till återvinning.
När man ska rengöra en ask det varit smör i (bregott) ex

måste man ju använda riktigt, riktigt varmt, hett vatten
och så kommer fettet därifrån om än så lite ner i avloppet

och i långa loppet från flera hushåll kan detta ge stopp i avloppet.

Inte lätt att vara miljövänlig och minska elförbrukningen

samtidigt. 

Ovido - Quiz & Flashcards