Direktlänk till inlägg 10 april 2022

Bank-id, utanför samhället

Av Anne - 10 april 2022 19:07

Jag är inte ensam om att sakna bank-id, kan inte hantera och vågar inte

använda sånt. Pga det så fick jag inga lönespecifikationer, de gick via Kivra!!

Nu arbetssökande och fått nån information till min sida hos AF, men den kommer

jag inte åt för att jag inte har bank-id!! Går det inte att skicka via vanlig post eller

via email längre!!


Varför ska alla vi utan bank-id hamna utanför samhällets tjänster?
Ingår inte vi i dagens samhälle !!! 


Jag förstår inte hur man kan utesluta människor från att vara delaktiga

i samhället! Hur fungerade det innan smartphonen gjorde sitt inträde,

man använde papper och penna eller så mailade man..men detta är

visst på utgående, sista förbrukningsdatum blir snart aktuellt för detta.


Att sitta på morgonen och bläddra i en papperstidningen hör väl till det

förgångna. Sitta och läsa med dålig syn i en mobil är inte optimalt...använder

man datorer så blir även det problem om du har handikapp som synproblem..


Man gör så mycket för att det ska gå snabbt och smidigt så man glömmer bort

den delen av befolkningen som är el-allergiker, är handikappade av något slag, 

de som är tekniskt okunniga, vågar inte använda internet.


De som får och kan använda sig av samhällets tjänster är de som inte har nån

form av handikapp el rädsla för att använda sig av elektroniska hjälpmedel.

Vi andra kan gömma oss under täcket eller nåt, vi är oönskade i samhället

ger mer problem än nytta..

 
 
Göran

Göran

11 april 2022 07:25

Har en bekant som är på väg mot pensionen men han kan inte gå på den rådgivning som hans arbetsgivare betalar för därför att han inte har något bank-ID. Han har heller varken dator eller smartphone. Betalar sina räkningar med gammaldags bankgiro som läggs i ett kuvert och skickas med posten. Förstår att det är besvärliga tider för den som inte vill kliva på samma tåg som de flesta andra gjort. Men jag tror knappast att det finns någon återvändo. Och det handlar förstås om att de som tjänade fina slantar på oss redan förut vill tjäna ännu mer. För alla fattar väl att digitaliseringen skapar ännu större vinster för banker o andra. Tänk bara så mycket mindre personal de behöver avlöna bara genom att inte använda kontanter. Själv har jag dock följt med strömmen och betalar numera bara digitalt. Papperstidningen sa jag upp för mer än tio år sen. Men jag vet också förstås att min väg inte är alla andras väg.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Anne

12 april 2022 19:36

Hej Göran! Har en killkompis i 50-års åldern som också skickar in betalningar via kuvert..Han har inte heller bankid. Själv betalar jag via internetbanken utan bank-id. Det är sorgligt att samhället inte finns tillgängligt för alla medborgare. Det borde finnas alternativ för de som inte vill, inte kan, inte vågar använda tekniska medel. Hela Sverige har väl inte ens möjlighet att surfa med mobilen då täckningen inte är fullt utvecklad i vårt avlånga land...än

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 8 december 2023 23:53

I Stockholm har vi SL, Stockholms lokaltrafik som en gång i tiden såg till att vi boendekunde resa kommunalt med buss, tunnelbana, lokaltåg och pendeltåg men den möjlighetenhar tyvärr minskat avsevärt de senaste åren. Man drar in busshållplatser, bus...

Av Anne - 7 december 2023 13:52

Ringde försäkringskassan för privatpersoner, tel.tid 9,00- 13,00 Jag ringde ca 12.45 och hamnade på plats 205 i kön. När antalet samtal före mig minskat till 115 så kopplas jag bort!!Klockan 13,05!! Ok, man gör med andra ord inte som i butiker ma...

Av Anne - 26 oktober 2023 22:22

Hushållen har ju rekommenderats de senaste åren att spara på elen.   Man undrar ju varför, då man exporterar el !! Men samtidigt är detförståligt för mobilen, surfplattan, andra datorer, diskmaskiner, tvättmaskiner, andra hushållsapparater drar...

Av Anne - 13 oktober 2023 23:13

Har de senaste dagarna tänkt på detta att vi lämnar kort med text till de avlidne.De sätts ihop med blommor vi lämnar vid kistan el till urna.Det är ju en fin gest men den som är avliden har ingen möjlighet att ta del av det som står. Man talar om ...

Av Anne - 22 augusti 2023 23:59

Dansken började med att bränna koranen, Och så fortsätter nästa person, en som säger sig vara kristen. Vad vinner man på att starta nån form av inbördeskrig!! Många krig har varit i religionernas tecken !Det borde gå och anmäla dessa som bränner ...

Presentation

En åsiktskärring i medelåldern. Är mestadels positiv trots allt det negativa som händer runt om oss.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Senaste inläggen

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards